Kategorie

 

Vitamíny, A, D, K, B1, B6, B12, C

   Vitamíny můžeme vnímat jako nízkomolekulární látky, které jsou velmi důležité pro funkci organismu. V těle mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí. Podílejí se velkou měrou na metabolismu tuků, cukrů a bílkovin.

 

Nedostatek vitamínů (hypovitaminóza) způsobuje poruchy funkcí v organismu a s tím spojené různé zdravotní potíže. Naopak přebytek vitamínů (hypervitaminóza) a to rozpustných ve vodě se tělo dokáže samo zbavit. Toto neplatí o vitamínech rozpustných v tucích. Nejrizikovější je vitamín A. Rozdělme si tedy nejprve vitamíny na dva typy a to podle toho kde jsou rozpustitelné.

 

Vitamíny rozpustné v tucích

 

  • Vitamín A

 

Tento vitamín je nutný pro tvorbu rodopsinu. Rodopsin je zrakový pigment, který je potřebný, abychom viděli za nízké světelnosti. Proto lidé, kteří jej nemají trpí například šeroslepostí a způsobuje bolest očí při přechodu ze tmy na světlo. Jeho nedostatek také způsobuje sklon k zánětům očních spojivek nebo poškození sítnice. Vitamín A je také důležitým antioxidantem, a proto v důsledku jeho nepřítomnosti buňky rohovatí a šupinatí kůže. Při nedostatku vitamínu A se snižuje imunitu a zvyšuje se sklon k zánětům. Zdrojem vitamínu A je beta-karoten, lykopen a především alfa-karoten. Nebezpečný je však i přebytek vitamínu A, jak už jsme si výše zmiňovali. Vitamín se ukládá v játrech a způsobuje při předávkování osteoporózu a otravu. V těhotenství je riziko rozštěpu mezi 4-9 týdnem při předávkování vitamínem A.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: v mrkvi, játrech, špenátu, kapustě, zelí, v zelených a žlutých listech zeleniny, v brokolici, také v kukuřici a meruňkách, ale i ve vaječném žloutku nebo mléce.

 

  • Vitamín D

 

Pod vitamínem D se rozumí skupina látek, které byly objeveny v roce 1922 (Elmer McCollum). Vitamín D je souhrnný název pro steroidní hormonální prekurzory, označované též jako kalciferoly, které jsou rozpustitelné pouze v tucích.

Je stěžejní látkou pro syntézu kalcitriolu, hormonu, který ovlivňuje významně metabolismus fosforu a vápníku. Zjednodušeně můžeme říct, že se tento vitamín tvoří v kůži působením slunečního záření na pokožku. Tělo je schopno si vytvořit až 80% denní dávky tímto způsobem za předpokladu že jsme opravdu slunci vystaveni. Samozřejmě musíme brát v potaz také zeměpisnou šířku a roční období, ale také možnosti každého jednotlivce pobývat na slunci. Jak už jsme zmínili tento vitamín ovlivňuje metabolismus fosforu a vápníku. Jeho nedostatek způsobuje problémy se střevy, ale také se stavbou kostí a celkově působí na imunitní systém. Nedostatek se projevuje i vysokou kazivostí zubů. Zvyšuje se riziko nádorových onemocnění a dalších onemosnění. Vitamín D také přispívá ke správné regulaci hladiny vápníku a fosforu v krvi, tak aby nedošlo ke vzniku vážneho onemocnění - hyperkalcémii, což je nebezpečně zvýšená koncentrace vápníku v krvi.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: V játrech, mléce, vaječném žloutku nebo v rybím tuku.

 

  • Vitamín E

 

Tento vitamín je velmi důležitý pro náš organismus jelikož slouží jako antioxidant a chrání tím buněčné membrány před poškozením volnými radikály. Dostatek tohoto vitamínu zpomaluje stárnutí, zlepšuje hojení ran, zlepšuje činnost nervového systému, ale také podporuje tvorbu pohlavních buněk a pomáhá zvyšovat plodnost. E vitamín se zničí při tepelné úpravě, ale také zpracováváním a mražením.

Nedostatek vitamínu E způsobuje poruchu vstřebávání tuků. Jako je cystická fibróza, chronická steatorhea a abetalipoproteinemie. Také pacienti s resekcí střeva by si měli hlídat množství vitamínu E.

 

Ve stravě najdeme vitamín E například v mase savců, mléce, burských oříšcích, másle, oleji z pšeničných klíčků.

 

  • Vitamín K

 

Vitamín K je velmi důležitý pro funkci proteinů podílejících se na sráženlivosti krve. Nedostatek vitamínu K se projevuje například četnými modřinami, krvácivostí z nosu a dásní, ale taktéž zvýšenou krvácivostí při menstruaci. V procesu jako je mineralizace kostí nebo buněčného růstu je vitamín K nezbytný. Ale také například k metabolizaci proteinů cévní stěny. Hraje důležitou roli v procesu stárnutí. Také se jeho nedostatek může podepsat na rídnutí kostí, nedokonalé obnově kostí a špatném srůstání kostí při úrazech. Existuje také zvýšené riziko lámavosti kostí.

 

Ve stravě najdeme vitamín K například v olejích, a to sojovém, olivovém, řepkovém, dále v zelenině jako je vařená brokolice, nebo v majonéze, nebo v syrové řeřiše, petrželi, špenátu, kapustě, a listovém salátu.

 

Vitamíny rozpustné ve vodě

 

  • Vitamín B1

 

Působí příznivě na náš nervový systém. Také působí blahodárně proti únavě. Pokud očekáváme zvýšenou námahu nebo zvýšení stresu, tak bychom měli zvýšit i příjem vitamínu B. Vitamín B se podává i u otravách olovem, nikotinem nebo arsenem. Pokud nemáme dostatek vitamínu B, dochází k omezení některých reakcí. Projevuje se například vyčerpaností, depresemi nebo ztrátou chutí k jídlu. Tento vitamín se vylučuje močí takže je v podstatě vyloučeno předávkování.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například v pivovarských kvasnicích, v obilovinách, mase, v medu, ořechách. Také je B vitamín obsažen v potravinách rostlinného a živočišného původu.

 

  • Vitamín B2

 

Vitamín B2 je odolný při vysokých teplotách a rozkládá se působením světla. Tento vitamín musí být lidskému organismu dodáván v potravě a musí být v dostatečné míře doplňován. Lidé, kteří trpí cukrovkou, celiakií, cirhózou jater, nebo onemocněním štítné žlázy, tak mají zvýšenou potřebu tohoto vitamínu. U žen které užívají antikoncepci, nebo u lidí kteří nepijí mléko je rovněž vhodné dodávat tělu zvýšené dávky vitamínu B2.

Nedostatek vitamínu B2 se projevuje jako zánět koutků nebo rtů, zánět spojivek nebo mazotokem. Předávkování vitamínem B2 je opět vyloučeno, protože nadbytečné množství vitamínu B2 tělo vyloučí samo močí, takže jeho nadbytek nemá žádný vliv na organismus.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například v kvasnicích, mléce a vejcích v játrech. Najdeme ho i ve vepřovém a hovězím masu, rybách, tvarohu, kakau a ořeších.

 

  • Vitamín B3

 

Tento vitamín hraje hlavní roli v energetickém metabolismu buňky. Jeho nedostatek způsobuje nemoc zvanou pelagra tzv. (lombardské či červené malomocenství). Vitamín B3 se v těle neukládá proto je důležité jeho pravidelné dodání přes potravu. Zvýšit bychom měli příjem u lidí s onemocněním ledvin, při infekcích a horečkách, v těhotenství a po celou dobu kojení. Také ve stáří nebo zvýšené fyzické námaze. Při kouření, pití alkoholu a požití velkého množství například sladkostí bychom také měli zvýšit příjem tohoto vitamínu.

Vitamín B3 uvolňuje energii z potravy. Může být použit také ke snižování hladiny cholesterolu v krvi. Vitamín B3 rozšiřuje cévy a proto může být využit k léčbě vysokého krevního tlaku.

Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje hladkým suchým jazykem podobným hovězímu masu, bolestmi břicha, nechutenstvím. I zde předávkování je vyloučeno.

 

Ve stravě se vitamín B3 vyskytuje například v tuňáku, krůtím mase, fazolích, semenech slunečnice, v pivovarských kvasnicích ale také v mléce, vejcích, mrkvi, brokolici nebo v listové zelenině.

 

  • Vitamín B5

 

Vitamín B5 je důležitý pro metabolismus všech živin v těle. Kyselina pantotenová je také nutná při metabolismu sacharidů a lipidů a jiných látek. Výrazně zlepšuje kvalitu vlasů, nehtů a kůže. Nedostatek vitamínu B5 se projevuje křečemi, nespavostí, nechutenstvím, depresemi nebo také snížením imunity nebo vznikem akné. Předávkování velkým množstvím vitaminu B5 se může projevit nevolností a průjmem.

 

Tento vitamín se nachází ve velkém množství v rostlinných a živočišných potravinách. Celozrnné chleby, luštěniny, vnitřnosti a maso.

 

  • Vitamín B6

 

Vitamín B6 je důležitý k metabolismu sacharidů a aminokyselin. Vařením množství vitamínu B6 klesá. Sportovci, kteří mají větší přísun bílkovin, potřebují zvýšit příjem tohoto vitamínu. To platí i o ženách které užívají hormonální antikoncepci a o osobách trpících celiakií a také chronicky nemocní lidé. Zvýšené dávky léčí chudokrevnost a nervové potíže.

Naopak nedostatek vitamínu B6 se projevuje nervovou dráždivostí jako je cukání víček nebo křeče, zapomínáním nebo i záněty dutiny ústní.

 

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: v obilovinách a celozrnném pečivu, v játrech, vepřovém mase, vejcích, bramborách, banánech, zelí a špenátu.

 

  • Vitamín B7

 

Vitamín je schopný navázat oxid uhličitý do různých chemických sloučenin. Pomáhá štěpit tuky, cukry a bílkoviny. Nedostatek vitamínu B7 způsobuje změny na pokožce a také nervové poruchy. Zaznamenat můžete i roztřepené konečky vlasů nebo lámající se nehty. Biotin nejen že zaručí pevnější nehty a krásnější pokožku, ale zabraňuje i šedivění vlasů. Biotin se používá i k léčbě cukrovky například typu II, dále pak při vrozených poruchách metabolismu. Pomáhá se vstřebáváním vitamínu B5, B9 a B12. Také zmírňuje svalové bolesti.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: Játra, luštěniny, arašídy, meloun, vaječné žloutky, ovesné vločky, sója, rýže, mléko, houby, ananas, jedlé kaštany, a další.

 

  • Vitamín B9

 

Vitamín B9 je nezbytný při krvetvorbě, také hraje podstatnou roli u normálního růstu a vývoji plodu,  především před početím a v době prvních měsíců těhotenství by neměli nastávající maminky podcenit jeho příjem. Kyselina listová napomáhá dělení buněk a podporuje růst, a to i tkání a nervové soustavy. Nedostatek vitamínu B9 způsobuje zvětšení červených krvinek a poruchy růstu a neplodnost.

 

Vitamín B9 je obsažen především v listové zelenině. Například ledový salát, hlávkový salát, čínské zelí, ale i další zelenina jako květák, zelí, brokolice, špenát a kapusta. Je obsažen i v hrášku, okurce, dýni, červené řepě, rajčatech. Dalším zdrojem jsou kvasnice, játra, mléčné výrobky, měkké sýry, plísňový sýr, nebo i ořechy jako vlašské nebo pistáciové. Z ovoce to jsou pomeranče, banány, jahody, třešně, maliny, angrešt, avokádo a mango. Dále pak celozrnné výrobky a celá obilná zrna a müsli.

 

  • Vitamín B12

 

Vitamín B12 je důležitý pro správnou funkci krvetvorby. Zlepšuje paměť, snižuje vznik srdečních chorob a podporuje koncentraci. Tělo je schopné si tento vitamín ukládat v játrech, ale neměli bychom na to spoléhat a tak je vhodné vitamín pravidelně dodávat. Nedostatek vitamínu B12 se projevuje zhoršením paměti, hubnutím, chudokrevností, třesem, mravenčením.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: vejce, sýry, mléko, vnitřnosti a maso.

 

  • B- komplex

 

B-komplex je souhrnné označení pro vitamíny skupiny B. Je vhodný především pro manažery, studenty, sportovce a při stresu. Je důležitý pro zdravé oči a plet, pomáhá při hojení pásového oparu, metabolisme sacharidů, koncentraci, odstraňuje křeče a brnění, zmírňuje bolesti, je důležitý také pro správný duševní a nervový vývoj, zlepšuje spánek, zmírňuje bolesti, podporuje správnou činnost jater, podporuje výkon organizmu, podporuje tvorbu červených krvinek, zmírňuje migrény, zmírňuje projevy alergií, podporuje plodnost, pomáhá při hyperaktivitě dětí, působí proti vzniku aterosklerózy, pomáhá při menstruačních a přechodových potížích, pozitivně působí na paměť a při roztroušené skleróze.

Obsahem B-komplexu jsou vitamíny: B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B3 (niacin), B4 (kyselina listová), B5 (kyselina pantotenová), B6 (pyridoxin), B7 (biotin), B8 (cholin), B9 (inositol), B12 (kobalamin)

Ve stravě najdeme tento vitamín například: sýry, kvasnice, maso, ořechy, luštěniny, jáhly a celozrnné obiloviny.

 

  • Vitamín C (kyselina askorbová)

 

Vitamín C je nejznámější ze všech vitamínů. Je citlivý na teplo a na oxidaci. Zvířata a rostliny si sami syntetizují tento vitamín. U člověka a některých druhů primátů a také u pstruha, netopýra, morčete nebo lososa je to ale bohužel jinak. Zde musí být vitamín přijímán v potravě.

Zpracováním potravin dochází k úbytku vitamínu C. Také ohřevem mikrovlnné trouby dochází k úbytku tohoto vitamínu. Nejlepší je používat vitamín C s postupným uvolňováním jelikož si tělo tento vitamín neukládá.

 

Vitamín C se podílí na syntéze kolagenu, a proto nedostatek způsobuje menší pevnost cévních stěn. Dále pak sníženou pevností vazivového aparátu zubu. Vitamín C je důležitý pro tkáňové dýchání, podporuje vstřebání železa, růst kostí, chrupavek a zubů. Dokáže redukovat tokoferolový radikál a tím se podílí na antioxidační obraně buňky. Celkově podporuje obranyschopnost organismu. Používá se při nachlazení, nehojících se ránách, rekonvalescenci, těhotenství, jarní únavě. Vitamín C zvyšuje vstřebávání železa.

 

Nedostatek vitamínu C se projevuje zpomaleným růstem, narušením stavby kostí, deformací a krvácením do kloubů, zvýšenou únavou, žaludečními problémy, sterilitou, častými infekcemi, žaludečními vředy, atrofií.

 

Naopak podáním vysoké dávky způsobíme například podráždění žaludku nebo zažívacího traktu. Tělo přebytek zpravidla vyloučí ledvinami a tento vitamín si neukládá. Proto nezpůsobuje žádné vážnější zdravotní problémy. Sportovci by měli přijímat o trochu více vitamínu C než lidé například sedící v kanceláři. Také by se tento vitamín měl uvolňovat postupně. Toto platí i pro těhotné a kojící ženy nebo pro kuřáky.

 

Ve stravě najdeme tento vitamín například: rajčata, paprika, šípek, rakytník, citrusy, brambory, brokolice, jahody, černý rybíz, květák, špenát, kiwi, brusinky, s menším obsahem můžeme uvést například celer, cibule, okurka, ředkvička. Kyselina askorbová se přidává například do uzenin.




No template found for module gpwebpay