Kategorie

 

Fakta o sóji

 

Všichni jsme se s tím setkali, když nám byla sója doporučená jako zdravá náhražka za kravské mléko. Bohužel není to tak. Více se dočtete v článku níže.

 

 

Sója a děti

Krev kojencůvyživovaných sójovými produkty, obsahují od 13.000 do 12.000 krát více estrogenových složek než krev dětí vyživovaných jiným mlékem. Kojenci kteří jsou vyživováni exkluzivně ze sóji formulovaným mlékem, přijmou denně stejné množství hormonu estrogenu, jaké se nachází v nejméně pěti antikoncepčních pilulkách.

Během prvních měsíců života novorozence procházejí ,,obdobím", během kterého jsou hladiny testosteronu téměř tak vysoké jako u dospělých jedinců. Během tohoto období se organismus kojence mužského pohlaví programuje tak, že během puberty se začnou projevovat specifické mužské CHARAKTERISTIKY - nejen vývoj pohlavních orgánů, svalů, hlasivek, ale i změny v mozku, které jsou specifické pro mužské pohlaví.

Výzkumy na zvířatech prokázaly, že fytoestrogeny v sóji jsou silnými endokrinními narušiteli. Sojová výživa, která zaplavuje krev dítěte ženskými hormony, potlačujícími testosteron, způsobuje poruchy vývojových struktur u chlapců, včetně mentální retardace a hyperaktivity. Kojenci mužského pohlaví, kteří byli vystaveni DES (syntetický estrogen), vykazovali menší úroveň vyspělosti. Mladé opice, krmeny sójovými izoflavony, měly o 70% nižší hodnoty testosteronu, ve srovnání s opicemi krmenými jiným živočišným mlékem (které také není ideální lidskou stravou).

Téměř 15% bílých a 50% africkoamerických dívek vykazují známky puberty, jak vývoj prsů a ochlupení, již před osmým rokem života. Některé dívky vykazují známky puberty už v třetím roce. Tento předčasný pohlavní vývoj dívek je spojován s konzumováním sóji a vystavením enviromentálním estrogenům, jako PCBs a DDE. Příjem fytoestrogenů během těhotenství může mít už i v malých množstvích nežádoucí vliv na vývoj plodu a na načasování puberty v pozdějším věku.
Sója a její nebezpečí

Vysoká hladina kyseliny fytinové (phytic acid) v sóji snižuje asimilaci vápníku, hořčíku, mědi, železa a zinku. Tuto kyselinu v sóji nelze neutralizovat běžným zpracováním, jako je močení, nebo dlouhé a pomalé vaření. Tato pak způsobuje poruchy vývoje dětí. Inhibitory enzymu tripsín v sóje reagují s trávením bílkovin a způsobují poruchy slinivky. Zvířatům během testů inhibitory tripsínu ze sóji způsobovaly zpomalený růst. Sójový fytoestrogeny narušují endokrinní funkce a způsobují neplodnost a rakovinu prsu u dospělých žen. Jsou také antityroidným (napadají štítnou žlázu) činitelem, způsobují hypotyreóza a rakovinu štítné žlázy.

Analoga vitaminu B12 ze sóji nejsou vstřebány, a proto má tělo vyšší požadavky na vitamin B12. Sojové jídla také zvyšují požadavky těla na vitamin D. Do sóji se přidává toxická náhrada - vitamin D2.

Křehké bílkoviny jsou během vysokoteplotního a dlouhodobého vaření přílišná denaturalizované. Výsledkem teplotního zpracování je formování toxického lysinoalanínu a vysoce karcinogenního nitrosaminu. Dochází také k vytváření volné kyseliny glutamové, jinak MSG, potenciálního neurotoxinu. Doplňující dávky se přidávají i do sójových výrobků na zakrytí nepříjemné chutě.

Výrobky ze sóji obsahují vysoké hladiny hliníku, toxického pro nervový systém a pro ledviny.

 

Fakta a lež o sóji


Lež: Sója se jako jídlo používá mnoho tisíciletí.
Fakt: Sója je známá mnoho tisíciletí, avšak, jak jídlo se poprvé použila až během dynastie Chou (1134-246 př.nl), když se Číňané naučili sóju fermentovat a vyrábět z ní jídla jako tempeh, nattto, miso a tamara.

 

Lež: Asijci konzumují velké množství sóji
Fakt: Japonci a Číňané zkonzumují denně v průměru jen 10 gramů sojového jídla (asi 2 čajové lžičky). Asiaté konzumují sóju v malém množství, jako pochutinu, ne jako náhradu za živočišné bílkoviny.

 

Lež: Americká dietetická asociace (ADA) přece nepovažuje sóju za nebezpečnou.
Fakt: ADA nikdy neprehlásila, že sója je bezpečná. Vyjádřila se, že jsou studie, které hovoří o pozitivech i negativech sóji. ADA dodává, že rozsáhlé studie není možné uskutečnit, a to z etických důvodů. Proč asi?

 

Lež: Moderní sójové výrobky mají stejné zdravotní užitek, jako tradičně fermentovaná sója.
Fakt: Nejmodernější sójové výrobky nejsou fermentované (a tak toxiny nejsou neutralizovány) a jsou zpracovány způsoby ničiacími bílkovinu a tvořícími toxiny.

 

Lež: Sojové výrobky jsou zdrojem kompletních bílkovin.
Fakt: Jak i ostatní luštěniny, i sója má nedostatek síru obsahujících aminokyselin, metyonínu a cystinu. Navíc, moderní zpracování sóji ničí křehký lysin.

 

Lež: Fermentované sójové produkty zajistí dostatek vitaminu B12 ve vegetariánské stravě.
Fakt: Složku, která je podobná vitaminu B12, tělo nedokáže použít a tak se nedostatek B12 zvyšuje.

 

Lež: Sojové formule jsou pro kojence bezpečné.
Fakt: Jídla ze sóji obsahují inhibitory tripsínu, které brání v trávení bílkovin a ruší pankreatické funkce. Zvířata, krmena stravou, obsahující inhibitory tripsínu, vykázaly poruchy vývoje a poruchy slinivky. Příjem sóji zvyšuje potřebu vitamínu D, který je potřebný pro budování kostí a tělesný vývoj. Fytinová kyselina způsobuje sníženou biodostupnost železa a zinku, které jsou potřebné pro zdraví a vývoj mozku a nervového systému. Sóji také chybí cholesterol, také nezbytný pro vývoj mozku a nervového systému. Vysoké dávky fytoestrogenů v sojových formulích pro kojence, značně přispívají k předčasnému sexuálnímu vývoji dívek a opožděnému až retardovaném vývoji u chlapců.

 

Lež: Sója a sojové jídla mají preventivní účinek proti osteoporóze.
Fakt:
 Sója a sojové jídla způsobují nedostatek vápníku a vitaminu D, které jsou nezbytné pro zdravé kosti. Jsou to vápník ze zeleniny a vitamin D z mořských jídel a ze slunce, které mají preventivní účinek proti osteoporóze u Asiatů, ne sojové jídla.

 

Lež: Sója a sojové jídla mají preventivní účinek proti osteoporóze.
Fakt: Kromě jiných studií, i britská vláda podala zprávu o tom, že není důkazů, že by sója a sójové výrobky chránily před rakovinou prsu a před jinými rakovinami. Je to právě naopak, sója zvyšuje riziko vzniku rakoviny.

 

Lež: Sója chrání před srdečními chorobami.
Fakt: U některých lidí může konzumace sóji snížit hladiny cholesterolu. Avšak není pravděpodobné, aby se snížením cholesterolu tímto způsobem zabránilo srdečním chorobám.

 

Lež: Sójové estrogeny (izoflavony) jsou prospěšné.
Fakt: Sojové izoflavony jsou fytoendokrinnými narušiteli. Mohou zabraňovat ovulaci a stimulovat růst rakovinných buněk. Již konzumace tak malého množství, než 30 gramů denně (4 čajové lžičky), může způsobit hypotyreóza (snížení funkce štítné žlázy) doprovázený příznaky letargie, zácpy, přibírání na váze a únavy.

 

Lež: Sója a výrobky jsou bezpečné a užitečné pro ženy postmenopauzálních.

Fakt: Jídla ze sóji mohou stimulovat růst na estrogenu závyslých nádorů a snižují funkci štítné žlázy. Snížená funkce štítné žlázy je spojena s obtížemi v období menopauzy.

 

Lež: Fytoestrogeny v sóji mohou podpořit duševní výkonnost.

Fakt: Nedávná studie zjistila, že ženy s nejvyššími hladinami estrogenu v krvi, měli nejvíce snížené kognitivní funkce. Konzumace tofu u japonských Američanů ve středním věku je spojena se zvýšeným výskytem Alzheimerovy choroby v pozdějším věku.

 

Lež: Sójové izoflavony a izolovaná sojová bílkovina, mají status GRAS (Generally Recognised as Safe - Obecně považované za bezpečné).

Fakt: Archer Daniels Midland (ADM), největší světový pěstitel sóji, nedávno stáhl svou žádost na FDA (Food and Drug Administration - Úřad pro kontrolu potravin a léčiv) o statut GRAS pro sójové isoflavony, protože rostly protesty z vědeckých kruhů. FDA nikdy neudělila status GRAS sojovým izolovaným bílkovinám, kvůli obavám z přítomnosti toxinů a karcinogenů v zpracované sóji.

 

Lež: Sója podporuje sexuální život.
Fakt: Četné studie provedené na zvířatech potvrdily, že sója způsobuje neplodnost. Že snižuje hladinu testosteronu. Japonské ženy dávají svým mužům jíst větší množství tofu, pokud chtějí snížit jejich sexuchtivosť.

 

Lež: Pěstování sóji je pro prostředí bezpečné.
Fakt: Většina sóji v USA av jiných zemích, je geneticky modifikovaná z toho důvodu, aby zemědělci mohli používat velké množství herbicidů.

 

Lež: Pěstování sóji je ekonomicky prospěšné pro rozvojové země.
Fakt: V zemích třetího světa byla tradiční úroda nahrazena sójou, pěstovanou mezinárodními korporacemi, což přeneslo zisk z lokálních farmářů na tyto firmy.

 


No template found for module gpwebpay